6 tips til en bedre rejse

Tanken om at tage på ferie med børnene er romantisk og hyggelig, men alt for ofte ender realiteten ikke med at leve op til drømmen. Der kan hurtigt opstå sure miner, stressede situationer og konflikter der hurtigt kunne være undgået.

 

Vi har fundet 6 tips frem til dig, der forhåbentlig kan få jeres all-inclusive ferie til at leve op til den romantiske forestilling om en familie i harmoni.

Tip 1: Forbered jer på selve rejsen

Mange oplever allerede at problemerne starter inden i har sat jer i en bil på vej mod lufthavnen. Det er især diskussioner omkring hvad der er “nødvendigt” at medbringe og stress for at komme ud af døren, der fører sure miner med sig.

Et godt råd er, at snakke igennem, hvad der SKAL medbringes af hver person og så ellers lade det være op til hver enkelte at fylde den resterende kuffert plads med, hvad de mener er værd at slæbe med. Et godt råd er også, at købe en bagagevægt til 50-100 kroner, således at i hver især kan veje jeres bagage og sikre jer, at den ikke vejer for meget.

 

Sørg ligeledes for at aftale på forhånd, hvornår hver person skal være klar. Tager det jer 2 timer at køre til lufthavnen, så afsæt 2,5 til 3 timer til køreturen. Om i skal vente en time ekstra i lufthavnen vil formentlig give færre sure miner end en stresset far der råber af resten af familien for at kunne nå flyet i sidste øjeblik.

 

Et andet godt råd er, at checke ind online 24 timer inden afrejse. Her kan i printe jeres boardingpasses ud, således at i kun skal aflevere bagagen i lufthavnen, hvis flyselskabet da tilbyder “bagage drop-off” skranker. Dermed kan i hurtigt sætte kurs mod security og videre mod jeres gate.

Tip 2: Undgå flyver mave

Det at flyve sætter sine spor på kroppen. Oppustethed og ondt i maven er ikke unormalt. Et godt råd er, at spise let og sundt inden afrejse. En lille salat vil f.eks. give færre problemer end en Big Mac. Ligeledes bør i drikke rigeligt med vand både før og under flyveturen.

Tip 3: Undersøg transportmulighed på forhånd

Inden i rejser bør i vide, hvordan i kommer videre fra lufthavnen til slut destinationen. Oven på en flyrejse kan i hurtigt være trætte og lettere til sure miner, så ved at være klar over, hvordan og hvorledes i kommer godt frem til slutdestinationen, undgår i disse situationer så meget det kan lade sig gøre.

 

Ved i ikke, hvordan i bedst muligt kommer frem, så kan Rome2rio.com være en god hjælp. Her kan i indtaste jeres start og slut adresse, hvorefter i vil få vist de bedste transportmuligheder inkl. prisen på disse.

Det kan ligeledes være en god idé at anskaffe et mobilabonnement med udlandsdata, da i så kan bruge Google Maps app’en til nemt at navigere rundt.

Tip 4: Lav på forhånd en liste med ting i ønsker at gøre/opleve.

Impulsive beslutninger er altid dyre og der er nok af ting der kan lokke når i kommer frem. For at undgå, at enkelte personer skulle føle sig overset eller at budgettet løber løbsk, bør i på forhånd tale igennem, hvad i ønsker at opleve på ferien. Prøv så vidt muligt at aftale, hvornår dette skal ske, på den måde er der ingen diskussioner når i endelig er fremme og alle er med på, hvad der skal ske.

Tip 5: Undgå turistfælderne

En god hovedregel er at undgå restauranter der ligger på de mest befærdede gader. Grunden til dette er, at disse restauranter kan overleve uanset, hvor dårlig mad de leverer. Hver uge kommer der nemlig tusinde af nye turister forbi som ikke har smagt deres mad. Gå i stedet efter de restauranter der ikke kan overleve på beliggenhed alene. Det er oftest her i finder den bedste mad.

Et par andre gode råd er, at bruge Tripadvisor til at læse anmeldelser af en restaurant. Husk også at bedøm jeres eget måltid så i kan hjælpe andre turister – I denne forbindelse skal i også huske, at et godt, gennemsnitligt måltid kun bør give 3 stjerner på Tripadvisor. 5 stjerner bør altså være forbeholdt restauranter der har leveret det bedste måltid i nogensinde har spist. At give 5 stjerner fordi maden var ok, gør det svært at vurdere for andre.

Tip 6: Noget vil gå galt – Smil og lad jer ikke gå på.

Det kan ikke undgås, at der vil opstå små-problemer. Det kan være en taske der ikke dukker op i lufthavnen, en bruser der ikke giver nok varmt vand, et fald på en trappe…. Der kan ske mange ting der hurtigt kan ødelægge humøret. Prøv altid at huske på, at det som regel er disse situationer der er sjove at tænke tilbage på, så når det bliver lidt surt eller “træls” så sig til jer selv: “En eller anden dag vil jeg nok grine af dette”.

 

Vær ligeledes altid venlig, og så vidt muligt smilende, også selvom i ikke er 100% tilfreds. Jeg har oplevet så mange turister stå og skælde en kundeservicemedarbejder ud på hoteller, biludlejningsfirmaer med videre, og i 99% af tilfældene har denne medarbejder virkelig prøvet at hjælpe turisten, men fordi turisten har set sig sur, så er det umuligt at komme frem til nogen løsning. Vær nu venlig og husk, at det ikke nødvendigvis er den person du kommunikere med, der er skyld i problemet. Med et smil og en venlig tone vil man som regel opleve de bedste resultater.

 

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *